در ادامه…
این مدرسه معطوف به کم توجهی ها یا بی توجهی های برنامۀ درسی رسمی به حوزه های علوم انسانی؛ حوزه هایی مثل حقوق، ادبیات، زبانشناسی، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، تاریخ، جغرافیا، مدیریت، علوم سیاسی، نجوم و… مدرسۀ علوم انسانی موظف است که خلاءها و علاقه مندی های علمی شما در حوزۀ علوم انسانی را تا جای ممکن پر کند. با توجه به امکانات موجود، فعلا ً 9 عنوان کلاس در این مدرسه برنامه ریزی شده است.


زبانشناسی، یکی از مهمترین شاخههای علوم انسانی است که به شکل نوینش، در آغاز قرن بیستم رسمیت یافته است و امروزه تقریبا در همۀ حوزههای علوم انسانی، از ادبیات تا روانشناسی و فلسفه و حقوق و…، آثار عمیقی به جا گذاشته است. زبانشناسی اکنون بیشتر در رشتههایی چون نشانهشناسی، روایتشناسی، آواشناسی، معناشناسی، کاربردشناسی، دستور زبان، عصبشناسی زبان و… مورد توجه قرار میگیرد. اما نخستین متن علمی زبانشناسی نوین، کتابی با نام «دورۀ زبانشناسی عمومی» است که شامل متن درسگفتارهای فردینان دو سوسور میشود. سوسور، موسس زبانشناسی نوین و یکی از موثرترین افراد در تفکر علمی قرن بیستم است، که هنوز که هنوز است کتاب او، اثری مهم و بنیادی در زبانشناسی شناخته میشود.
در کلاس زبانشناسی عمومی، آقای سیدمهدی شجاعی، دانشآموختۀ زبان و ادبیاتهای فارسی و فرانسوی و پژوهشگر و مترجم متون زبانشناسی، برای آشنایی جدی و علمی و دقیق شما با حوزههای متفاوت زبانشناسی، این کتاب بنیادین را تدریس میکنند.
جهان چگونه خلق شده است؟ آیا همیشه بوده؟ دقیقا در چه زمانی پیدا شده است؟ آیا از آغاز به همین شکل کنونی بوده یا به مرور به این شکل درآمده؟ آیا این جهان در حال تغییر است؟ آیا کیهان مرزی دارد؟ در پس آن مرز چه چیزی است؟ اینها سوالهایی است که شاید بارها ذهن هرکسی را درگیر کرده باشد. اساطیر باستانی سعی کردهاند به این سوال پاسخ دهند. در دهههای اخیر، نظریۀ «بیگبنگ» نظریۀ مشهور برای پاسخ به این سوالها بوده. اما جایگاه واقعی بررسی این مسائل کجاست؟ کیهانشناسی و کیهانزایی یکی از شاخههای علم نجوم جدید است که در پیوند نجوم و فیزیک و فلسفه، در پی آن است تا بیابد و توضیح دهد که جهان هستی ما، در آغاز چگونه و چه زمانی، درچه فرآیندی متولد شده است. کیهانشناسی، مطالعۀ علمی پیدایش، تکامل، سازواره و پایان نهایی جهان است که میکوشد قوانین علمی حاکم بر این عالم را بیابد.
آقای سید امیر سادات موسوی، دارندۀ مدال طلای المپیاد جهانی نجوم، دانشآموختۀ ارشد تاریخ علم دانشگاه تهران، و همچنین شاعر و طنزپرداز، در کلاس «پیدایش کیهان»، این مسائل نجومی، فیزیکی و فلسفی را به شما تدریس میکنند
متون ادبی ما، سرشار از شیرینیهایی است که شاید فرصتی برای لذت بردن حقیقی و جانانه از آنها در هیچیک از کلاسهای رسمی ادبیات و المپیاد مدرسه فراهم نباشد. باید فرصتی هم باشد که جماعتی صاحبدل گرد هم بیایند و هر بار چیزی از صاحبدلی و حکیمی بخوانند و در معانیاش بیقید و بند دستور و آرایه و صنعت و نمره و… بیندیشند و بحث کنند، از شاهنامه و رودکی و کسایی بگیر تا نظامی و فخرالدین گرگانی، تا سنایی و عطار و مولوی، تا سعدی و خواجو و سلمان و حافظ، تا صائب و کلیم و بیدل و حتی عمان و قاآنی و بهار و ادیب و شاعران معاصر، و از عنصرالمعالی و نصرالله منشی و بیهقی تا غزالی و عینالقضات و روزبهان و تا جوینی و واعظ کاشفی و برو تا حتی جمالزاده و هدایت و جلال و…. و حالا از خواندن اینها و از همدلی و همنوایی با هریک، شاید به چیزهایی بشود رسید که هرگز فکرش را هم نمیشد کرد.
در کارگاه و محفل «متون ادبی»، آقای زهیر توکلی، شاعر و منتقد و همچنین دبیر ادبیات دبیرستان شرفالدین، با همان منش و سلوکی که از ایشان دیدهاید و میبینید، در کنار شما، هر بار متونی را به به انتخاب خودتان میخوانند و عوالم معنایش را برایتان میگشایند.
صد سالی هست که همه دربارۀ ایران باستان حرف میزنند، از استاد دانشگاه، در هر رشتهای، تا راننده تاکسی و بقال و…، بعضی در مدح و تحسینش، و بعضی در مذمت و تقبیح و تکفیرش. اسمهای بچهها را به نام فرزندان و امیران گمنام حکومتهای ایران باستان میگذارند در حالی که شاید آن نام جز در کتابی یونانی و رومی، و آن هم مجعول، نیامده باشد. هر اسم عجیبی را که میشنوید، میگویند نام الههای یا ایزدی از ایران باستان است یا که در فارسی باستان به فلان معناست و تو هرچقدر کتابهای تاریخ و اساطیر را میگردی، چنان نامی نمییابی. از سوی دیگر، مردم قصههایی از امپراتوری ساسانیان میگویند و احکامی از دین زرتشت نقل میکنند، که تو تماما غبطه و حسرت و آه میشوی که چرا چنان فرهنگی از بین رفته است! اما حقیقت ماجرا چیست؟
در کلاس فرهنگ ایران باستان، آقای علیرضا فتاح، بر اساس متون بازمانده از دوران ساسانیان و زبان پهلوی، در کنار شما به بازشکافی فرهنگ ایران باستان، به ویژه آیین زرتشت میپردازند.
خداوند انبیائش را برای بهبود وضعیت حیات بشر و تشکیل خانواده جهانی یا همان امت واحده مبعوث کرد.
چرخ ایام در گردش است و جامعه بشری در پویایی و حرکت و تشکیل خانوادۀ جهانی، غایتی است که باورمندان به توحید و رحمت و عدالت ناگزیر از به سرانجام رساندن آنند. اما همه انبیاء الهی به زبان قوم و به اندازۀ عقل و درک ایشان سخن میگفتند. زبان جامعۀ جهانی امروز چیست؟ دغدغهمندان تشکیل خانوادۀ جهانی برای به سرانجام رساندن این ماموریت با تکثر و تفرق موجود در جهان چگونه باید رفتار کنند؟ با جامعۀ آمریکایی، با جامعۀ چین، با جامعۀ روس، با جامعۀ آفریقاییها، با آمریکای لاتین و اروپاییها، با مسیحیت، با یهودیت، با بوداییها چه الگوی رفتاریی باید داشت؟ آیا برای تعامل با جهان سواد کافی داریم؟ چقدر جهان امروز را آن چنان که هست میشناسیم؟ آیا جهان ما به دست سوپر کلاس یا ابرطبقۀ جهانی مدیریت میشود؟ آیا به عنوان جریانی مومن الزامات پروسۀ هدایت و نجات انسان در جهان امروز را میشناسیم؟ برای جهان فردا و جهانی بهتر چه باید کرد؟
پس با ما همراه باشید در کلاس مطالعات جهان.
* آقای مجتبی احمدی، که کلاس مطالعات خاورمیانه را در دورۀ تابستانی با ایشان گذراندید، در این کلاس مدرس شما خواهند بود
ادیان همواره از تاثیرگذارترین پدیدههای اجتماعی و تاریخی بودهاند. حتی در قرن گذشته که به ظاهر نقش دین در غرب کمرنگ شده بود، ظهور جبنشهای جدید دینی قوتی دوباره به بینشهای معنوی داد. ادیان (بخوانید خوانشها از ادیان) همواره سازنده نبودند، کافیست نگاهی به منطقۀ خودمان (غرب آسیا) کنیم، تا به اهمیت این نکته پی ببریم.
در این کلاس چه میآموزیم؟
در این کلاس ما با تاریخ، اعتقادات، مناسک، شعائر، متون مقدس، اماکن مقدس، ساختار دینیاری و دیگر ابعاد ادیان بزرگ و تاثیرگذار دنیا آشنا خواهیم شد و خواهیم توانست به فهم خوبی از نگاه آن دیندار به جامعه، سیاست و… برسیم.
همچنین به تحولات دینداری معاصر در جهان (به خصوص جهان غرب) و خیزشهای معنوی نوین میپردازیم و نقش دین را در جهان امروز بررسی میکنیم.
اضافه کنید گذری بر روانشناسی و جامعه شناسی دین و خیلی چیزهای دیگر.
* آقای محمدامین محبعلی، دانشآموخته و پژوهشگر ادیان و عرفان، و همچنین مشاور شما، در این کلاس مدرس شما خواهند بود.
تمدن مدرن غرب در قامت چیزی که بر تمام شئون زندگی ما سایه افکنده است، نیازمند نگاهی عمیق، دقیق و آزاداندیشانه است. در این دورۀ آموزشی، دانشپژوه با این موضوعات مواجه خواهد شد: سیری در تاریخ شکلگیری تمدن غرب پیشامدرن؛ زمینههای شکلگیری رفورماسیون و رنسانس؛ نگاهی به ماهیت مدرنیته، عصر روشنگری و تکوین جهانبینی مدرن؛ فراگیری انقلاب صنعتی؛ نظری بر ظهور پسامدرنیته.
در پایان این دوره دانشپژوه میتواند تحلیلی از سیر تفکر و تمدن غربی و نسبت آن با تفکر شرقی داشته باشد.
*استاد این کلاس، جناب آقای محمدحسین پرستش، پژوهشگر و مدرس تاریخ، هستند.
به نظر شما «شرلوک هلمز» چه ربطی به مطالعات فرهنگی دارد؟ سکانسی را که دکتر واتسون و شرلوک هلمز بر سر یک کلاه شاپو داشتند اظهار نظر میکردند، به یاد دارید؟ هلمز صاحب آن کلاه را فردی چاق و مسن، پولداری که اوضاع مالیاش به هم ریخته، خانهشان لولهکشی گاز ندارد، با زنش دعوا و قهر کرده و…. معرفی کرد.
هلمز ابتدا دقیق مشاهده میکرد، مشاهدهای که با نگاهی ژرف و ریزبینانه همراه بود و همه چیز را میدید، از چیزهای بیاهمیت تا چیزهای مهم. همچنین دانش و اطلاعات هلمز یکی دیگر از ویژگیهای او محسوب میشد.
چیزهایی که خواندید، دقیقا کاریست که مطالعات فرهنگی قرار است انجام دهد. روش تحقیقی که مطالعات فرهنگی از آن سود میجوید، روش کیفی است که وامدار نشانهشناسی، تحلیل گفتمان، تحلیل محتوا و… میباشد. در مطالعات فرهنگی مشاهدۀ دقیق از پدیدهها، از ارکان لاینفک این رویکرد است، هر آنچه را که رخ میدهد پژوهشگر میبایست به آن اهمیت بدهد و به ضبط و ثبت آن اقدام کند.
عالمان مطالعات فرهنگی به همه جا سرک میکشند، هرجایی که نشانهای از گروههای تحت سلطه –زنان، اقلیتهای مذهبی، گروههای سیاسی اقلیت و …- باشد. همین وجههی مطالعات فرهنگی است که معمولا آنها را به مقابله با حکومتها میکشاند.
پس اگر علاقه دارید که بدانید زیر پوست فرهنگهای مسلط چه چیزهایی در حال اتفاق افتادن است، همین امروز مطالعات فرهنگی را جدی بگیرید.
*در این کلاس، آقای مجتبی طالقانی، دانشآموخته و پژوهشگر جامعهشناسی، مدرس شما خواهند بود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی صبح هنگام بیدار شدن چشمتان را باز میکنید، علاوه بر ساعت زنگدار رومیزی کنار تخت به نوعی «حقوق» هم در این رفتار شما سهمی داشته است؛ همینطور در انواع رفتارهای دیگر شما تا آخر شب که دوباره به رختخواب برمیگردید. بله، حق دارید شگفتزده باشید. بگذارید بیشتر توضیح دهم. ساعت مقرر حضور شما در کلاس، ساعات حرکت واگنهای مترو، مبلغ پولی را که برای دیدن یک فیلم در سینما پرداخت میکنید و حتی نوع پوشش، چگونگی ادامۀ تحصیل، آیندۀ شغلی، نحوه و میزان مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی، بهرهمندی از مواهب طبیعی و منافع اقتصادی و… همۀ این ها بر اساس «قوانین» و «مقرراتی» است که در مجموع رفتارها، برنامهریزیها و نظم زندگی شما را شکل میدهد. شاید کمی غصهدارتان کردم که چرا بر همۀ رفتارهای شما «قواعد و مقرراتی» حاکم است. ولی احتمالا خوشحال خواهید شد در صورتی که بدانید اگر این قواعد و مقررات نبودند، احتمالا باید ساعتها در صف انتظار برای سوار شدن اتوبوس مینشستید یا وقتی میخواستید بلیط مسابقات فوتبال را بخرید، آقا یا خانم فروشنده دوبرابر مبلغی را که از نفر قبلی گرفته بود از شما مطالبه میکرد. در واقع شما محدود به رفتارهایی در چارچوبهایی خاص و از پیش تعیینشده هستید که خودتان در تنظیم آن قواعد و مقررات هیچ نقشی نداشتهاید! انواع و اقسام رفتارهایی که انجام میدهید ناشی از چیست؟ آیا همۀ انتخابهای شما کاملا آزادانه است؟ یا اینکه خیلی اوقات فقط میتوانید در یک چارچوب تعیینشده انتخابهای محدودی داشته باشید؟ چه کسی این چارچوبها یا همان «قوانین و مقررات» را برای شما تعیین کرده است؟ به چه «حقی»؟ آیا اساسا شما را از وجود چنین مقرراتی آگاه کرده است؟ یا شما مانند دیگر افراد جامعه و بر اساس «رویۀ عرفی» عمل میکردهاید؟ چه کسی «حق» دارد برای شما «قواعد»، «مقررات» و «قانون» مشخص کند؟ چرا؟ شما چه «حقوق» متقابلی دارید؟ چه چیزی میتواند یا باید منشأ شکلگیری این قواعد یا رویههای عالی باشد؟
کلاس مبانی حقوق فرصتی است برای آشنایی و اندیشیدن درباره این مسائل!
*این کلاس را انشاءالله جناب آقای مرتضی کیا، دانشآموختۀ ارشد حقوق، و مدیر دبیرستان شرف الدین، تدریس خواهند کرد.