مدرسه علوم اسلامی حُجره

گام­‌های بلند پیش رو

پیش درآمد

تعارف که نداریم، علوم انسانی چندان به درد ما نخورده است. ما مصرف کننده‌­ایم. جای دیگر و با انسان­‌هایی دیگر و انسان­‌شناسی‌ای دیگر، جامعه­‌شناسی و علوم سیاسی و فلسفه و اقتصاد و… رشد یافته و ما چند صد سال، خوب­‌هایمان تنها مقلدان خوبی بوده­‌اند. چندباری که در تاریخ، دست به زانوی خودمان گذاشتیم و بلند شدیم، جهان و انسان را محکم تکان داده­‌ایم و اما باقی روزگار، مصرف­کننده مانده­‌ایم و دانش­‌های دست چندمی سهممان شده است که نه تنها گره را باز نکرده که گره­‌هایمان را افزوده است.

تعارف که نداریم، ما وارث تمدن عظیم اسلامی و وارث نورانی­‌ترین گزاره­‌های آسمانی هستیم و حیف که بلد نیستیم از این نهرهای عظیم لبی تر کنیم و تشنه و تشنه­‌تر نگاه به دستان دیگری دوخته­‌ایم. صدها سال استعدادهای برتر چندین کشور مسلمان در حوزه­‌های پررونق علوم اسلامی، دانش­‌های انسانی را با نگاه به وحی تولید نموده و به کار بسته­‌اند و امروز بهرۀ ما تنها شکسته بودن نماز مسافر و مبطلات روزه است.

تعارف که نداریم، هرقدر هم که در علوم انسانی جلو برویم تا زمانی که مهارت ارتباط با میراث علمی حوزه­‌های دینی را نیاموزیم، مصرف­کننده می­‌مانیم. تا زمانی که شیوۀ فقه و اصول و دانش­‌های حدیثی و کلامی و فلسفی مسلمین را نیاموزیم، تولیدکننده نخواهیم بود.

مدرسۀ علوم اسلامی حجره، گام­‌های بلندی پیش رو دارد برای ساختن اندیشمندان علوم انسانی که رابطۀ عمیق و زبان مشترک با دانش­‌های حوزوی دارند. حرف تازه برای گفتن و طرح تازه برای درانداختن. تنها مصرف­‌کننده نیستند و مهارت­‌های تولید علوم انسانی اسلامی را آموخته­‌اند. دستی از دور بر آتش ندارند و «ای کاش» نمی­‌گویند. خود، آتش­‌افروز و تحول­‌آفرین خواهند بود.

چند نکته:

  • درس­های ارائه­ شده در مدرسۀ علوم اسلامی حجره امتداد دارند و پله به پله جلو می­روند. هر مرحله مقدمۀ مراحل پیش رو ست.
  • آموختن بسیاری از این دروس جز از طریق کلاس ممکن نیست. یعنی در آینده با مراجعۀ شخصی به متون امکان آموختن آن­ها نیست. این از خصوصیات بسیاری از دانش­های حوزوی‌ست که تنها با مطالعه و بدون استاد به دست نمی­‌آیند.
  • اکثر دانش­‌های حوزوی تنها در سیستم رسمی حوزه تدریس می­‌شوند و فرصت­هایی از این دست که استاد و کتاب بیرون از سیستم در دسترس باشد، به شدت نایاب است.

عناوین پیشنهادی قابل ارائه در این مدرسه

پیمایش به بالا