کدام نخبه؟ کدام مغز؟

🔸پارسال در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب یكی از مسئولین موقع سخنرانی از یكی از نخبگان نقل می‌كرد كه آمده به او گفته است كه ما مثل الكلیم، اگر نگه‌مان ندارید می‌پریم!

🔸همان موقع در همان جلسه با خودم فكر می‌كردم كه یک نفر كه در یک رقابت برنده شده است، با آن همه تسهيلاتى كه بعد به او اختصاص می‌یابد، چرا بجاى اینكه خود را بيشتر بدهكار بداند، طلبكار است؟

🔸اصلا نخبه یعنی چه؟ مگر غیر از این است كه المپیادی‌ها و رتبه‌های بالای كنكور را نخبه حساب می‌كنند و مگر اصلا كنكور و المپیاد معیار هوش و نخبگی و استعداد است؟ معمولا کسی در کنکور موفق می‌شود که در فلان مدرسه غیرانتفاعی بوده و فلان اساتید را داشته است که یادش بدهند چطور تست بزند، چه ربطی به هوش او دارد؟ درباره المپياد هم كه وضعش بنظرم فعلا بهتر از كنكور است- اگر روند نزديكى اش به كنكور متوقف شود- هم وضع بهتر نيست. المپياد، سنجش استعدادهاى افراد طبقه متوسط به بالاست.

🔸كنكور و المپیاد رقابت افراد طبقۀ متوسط به بالاست. اگر اشتباهی كسی از طبقۀ دیگری وارد این رقابت شد هم، سریعا پس می‌خورد. مثالش را همین پارسال در دوره المپیاد دیدم. یكی از بچه‌ها از یكی از روستاهای اردبیل آمده بود. هفته اول دوره نتوانست فضا را تحمل كند، قید همه چیز را زد و انصراف داد. چون این فضا معمولا با ثروت بدست می‌آید و در تسخیر افراد طبقه متوسط به بالاست. اگر کسی از طبقه دیگر بیاید، رانده می‌شود چون مانند آن‌ها نیست و نمی‌تواند بشود.

🔸الكل‌ها بجای اینكه خودشان را بیشتر بدهكار مردم بدانند، از همه هم بیشتر طلبكارند، كافی است حقوق نخبگی‌شان عقب بیفتد كه بهشان بربخورد و مهاجرت كنند و آنور هم از بی‌مهری‌ها نالان باشند بجای اینكه به فكر تغییر فضا باشند و خودشان را وقف مردم بدانند.

🔸من نمی‌دانم تعريف نخبه چيست؟ كسى كه صنعت موشكى ايران را از صفر شروع می‌كند و قبل از شهادت ايران را به قطب موشكى دنيا تبديل می‌كند، كسى كه خودروهاى الكتريكى می‌سازد، كسى كه مثلا بتواند ايران را در توليد گندم خودكفا كند، كسى كه اساسا در یک حوزه علمى يا فرهنگى به مردم خدمتى بكند يا كسى كه صرفا در يک رقابت نه چندان عادلانه برنده شده است و بعد هم بخاطر كسب ثروت و رفاه از كشورش رفته است و اساسا حس تعهدى در مقابل مردمش و هزينه‌اى كه در كشورش براى پرورش او شده است ندارد؟

#تحلیل_دانش_آموزی
#روح_الله_اکبری دانش آموز دبيرستان شرف الدين

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا