کلکم راع و کلکم مسئول عن رعيته

🔸امام خمینی ٢٤ دیماه ٥٧ در مصاحبه با روزنامه «لیبرال» درباره ويژگى‌های حكومت اسلامى می‌فرمایند(اینجا) :
«امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست می‌یابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد.»

🔸اینكه امام در مصاحبه با روزنامه‌ای خارجی درباره ویژگی‌های حکومت اسلامی چنین جمله‌اى می‌گویند برای من جالب است. همین مضمون را چند روز قبلش در مصاحبه با روزنامه «لوتاکونتینوا» نیز گفته‌اند.(اینجا)

🔸من امروز، گاهى اوقات در بحث‌ها و سؤال‌هایم، با جواب‌هایی مواجه می‌شوم كه از شنیدن آنها عمیقا احساس خطر می‌كنم. مثلا دوستانم بارها به من گفته‌اند كه انتقاد برای ما جایز نیست، چون متخصص امر نیستیم، یا اطلاعات كافی از مسائل پشت پرده نداریم. یا مجتهد نیستیم. دوستان من تصمیم‌هاى حكومتی و سیاسى را با اجتهاد درباره تعداد ركعت‌های نماز اشتباه گرفته‌اند.

🔸من احساس می‌كنم عاملى كه راه انتقاد كوچكترین فرد ایرانى از بالاترین فرد حكومت را در اندیشه امام خمينى باز می‌گذارد و آن را وظیفه و مسئولیت افراد می‌داند، یک چیز است، و آن، فرق احكام سیاسی و ديگر احكام عبادی است.

🔸درواقع احكام سیاسی و نظرات سیاسی، واقعیتی ملموس و در ارتباط تنگاتنگ با زندگی مردم است. مردم نتیجه یک تصمیم را می‌توانند به وضوح در زندگی خود مشاهده كنند و مسائل سیاسی مسائلی دارای پیامد و اثر ملموس و خارجى و قابل مشاهده‌ و اندازه‌گیری‌اند. به علاوه اینكه نظرات و احكام سیاسی، نه بطور مستقیم از علوم دینی و احادیث و آیات استخراج می‌شوند، كه نظرات و سلائقی شخصی یا ناشی از مشورت با اشخاص مختلفی است كه براى هیچکدام از آنها ضمانتی مبنی بر عصمتشان به دست ما نرسیده. لذا احتمال اینكه نظرات آنها تحت تأثیر عواملی نظیر فشار خارجی یا هواهای نفسانی قرار بگیرد، منتفی نیست.

🔸و اینكه اگر نظرات مسئولین حکومتی به هر بهانه‌ای غیرقابل نقد شود، مسئله به استبداد منتهی می‌شود. و این نوع استبداد با پوشش دینی قابلیت طرد و انكار منتقدین و بازسازی خود با كمک ابزار دین را هم در دست دارد. همانطور كه پيش از این در تاریخ، قبح عدم تبعیت از خليفه و حاكم را خوانده‌ایم و شنیده‌ایم كه امام حسین را به خاطر همین خروج بر خلیفه خارجی خوانده‌اند.

🔸حال آنكه امام خمینى و آیت‌الله خامنه‌ای كه خود مجتهد و متخصص امور دینى‌اند بارها بر حق انتقاد و مطالبه‌گری تک‌تک افراد جامعه از بالاترین مسئولین حكومتی تأكید كرده‌اند.

+ نظر امام درباره مسئولیت افراد در انتقاد: اینجا

#تحلیل_دانش_آموزی
#روح_الله_اکبری دانش آموز دبيرستان شرف الدين

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا