رسانه در خدمت مردم يا سرمايه…؟

🔹رسانه به پول نیاز دارد. پول در اختیار سرمایه‌دار است. رسانه از سرمایه‌دار پول می‌گیرد تا تأمین شود؛ و آنچه را كه او بخواهد می‌نویسد؛ پس رسانه، راستگو و مهربان نخواهد بود! پس رسالت‌مندی و بی‌طرفی رسانه، دروغ است. آن‌ها فقط طوطی سخنگویی برای جریان‌های سیاسی و اقتصادی حامی خود هستند تا اشتباهات آن‌ها را توجیه کنند و مردم را گمراه؛ و به ترویج ایدئولوژی‌های سرمایه‌داران‌شان می‌پردازند. این کار برای دور نگه داشتن ملت از واقعیاتی است كه توسط صاحبان‌شان رقم می‌خورد.؛ نه بی‌طرفی! نه اطلاع‌رسانی بدون غرض‌ورزی! نه آگاه سازی و نه…

🔹وارد نمایشگاه مطبوعات شدیم. قرار بود هر گروه با حداقل ۵ غرفه مصاحبه بگیرد و سوالاتی پیرامون منابع مالی آن‌ها، خطوط قرمز و ملاحظات آنها در نقد کردن و … را بپرسد. ماهنامه «اندیشه‌ی پویا» و روزنامه «جهان اقتصاد»، مطبوعات اصلاح‌طلبی بودند كه با آنها مصاحبه داشتیم؛ روزنامه «كیهان» و نشریه «صف»، هم مطبوعات اصولگرا. و روزنامه «جام جم» كه ظاهرا بی‌طرف بوده و زیر نظر صدا و سیماست. مسئول غرفه روزنامه كیهان، توضیح داد كه این روزنامه زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود. در غرفه جام جم دریافتیم كه این روزنامه زیر نظر صدا و سیما فعالیت می‌كند و اساسا مطالب فرهنگی و اجتماعی را نشر می‌دهد. ماهنامه صف برای ارتش است و اخبار پیرامون ارتش را كار می‌كند. مسئول غرفه جهان اقتصاد از محدودیت‌ها ناراضی بود و در ماهنامه اندیشه پویا هم با نشریه اصلاح‌طلب بیشتر آشنا شدیم.

🔺 جهت‌دار بودن بعضی مطالب انسان را از مطالعه دور می‌كند. بی‌انصافی در بعضی تیترها موج می‌زند. هدف اطلاع‌رسانی نیست. هدف گل و بلبل نشان دادن این جناح و آن جناح است؛ این دولت و آن دولت. می‌توان گفت اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد؛ همه در این دروغ سهیم شده‌اند.

🔺بخشي از بيانات امام خميني (ره) در ديدار با كاركنان روزنامه كيهان در خرداد ٥٨: «به طور کلی در هر کشوری مطبوعات آن کشور و تلویزیون و رادیو آن کشور باید در مسیر آن ملت و در خدمت ملت باشد؛ قلم‌ها اگر در دنیا برای خدا و برای خلق خدا به کار بیافتد مسلسل‌ها کنار می‌رود و اگر برای خدا و برای خلق خدا نباشد مسلسل‌ساز می‌شود.
در نوشته‌هایتان به خدا توجه داشته باشید، بدانید که این قلم که در دست شماست در محضر خداست و اگر هر کلمه‌ای نوشته شود، بعد سؤال می شود که چرا
این کلمه نوشته شده است؟!»

#سیدپارسا_هویدامرعشی دانش‌آموز پایه دهم دبیرستان شرف‌الدین
#تحليل_دانش_آموزی
#جامعه‌گردی #میدان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا